Kako da izgradite sopstveni biznis - iskustvo koje će vam biti korisno
Kada iz naizgled sigurne pozicije stalnog zaposlenja rešite da se otisnete u privatni posao, to je u isto vreme ogromna radost, jer krećete put ideje koju ste stvorili i u koju verujete. S druge strane, to ume da bude veoma težak put pun izazova, trenutaka koji vas lome i menjaju vaša uverenja, teraju vas da tražite nova rešenja, nove snage. Da iz korena menjate sebe.
Ponekad da krenete iznova, ne bukvalno od nule, nego čak i iz „debelog“ minusa.
Gradeći Grčki mix, tragajući za najfinijim notama ukusa koje sam želeo da postignem, za kombinacijama koji bi bili zdrava mera, gradio sam i sebe. Poneo sam sa ovog puta mnoge uvide i lekcije koje želim da podelim sa vama jer verujem da će vam koristiti, da će vas ohrabriti da izgradite sopstveni biznis.
Samopouzdanje se rađa kad je najteže
Ma koliko vaša želja da se potpuno otisnete u nešto novo, u nešto „svoje“, bila jaka, nikada nije laka, odnosno, nije jednostavno odabrati koji će to biti momenat. Ja sam procenio da je to u trenutku kada sam postigao da mi je zarada na oba posla ista.
Mnogi kažu da je potrebno prvo izgraditi jasnu ideju i samopouzdanje, pa da onda, tako osnaženi krenemo u realizaciju. Moje iskustvo to delimično potvrđuje.
Ali šta je najbitnije što sam baš u toj temi shvatio? Nemojte čekati da izgradite samopouzdanje. Ono neće doći samo od sebe. Vaše skrivene snage i potencijale otkrićete baš kada ostanete prepušteni upravo sami sebi. Svojim odlukama, radu, ponekad čak i bukvlano svojim rukama, kao ja.
Veština prilagođavanja
Čak i kada izgradite svoj proizvod, brend, ozbiljno ime, to vam ne garantuje sigurnu poziciju. Kao bivši profesionalni sportista na to sam gledao kao na izlazak na teren. Ma koliko se spremao, trenirao, bio posvećen, uslovi ponekad „igraju“ protiv nas. Ili nam makar deluje da je tako.
Zapravo to je iskustvo koje nas podseća da nema stajanja kada (g)radite svoj posao, pa i kada radite na sebi. Vrlo često sam baš tada stvarao dragocena poznanstva i dobijao rešenja za kojima sam sam tragao dugo.
Iako sam iz sporta uplovio u biznis, u kom često nema fer pleja, teren ume da bude „klizav“. Naučio sam da nema idealnih uslova, ali da nam je data mogućnost da pronađemo način da se prilagodimo, a da ostanemo na svom putu i verni svojoj ideji. Da nađemo put za nju.
I to- više puta. Jer je tržište puno iznenađenja. Nije to samo balansiranje između ponude i potražnje. Setite se samo pandemije i na koliko je sve nivoa u trenu promenila način poslovanja.
Shvatio sam takođe da ni početni kapital nije toliko bitan da izgradite sopstveni biznis. Imao sam prilike da vidim mnoge ljude koji su imali naizgled odlične uslove da krenu, ali nisu daleko odmakli. Mnogo je bitnije da imate jak motiv, jaku želju. Onda izađeš na teren i „grebeš“ da stvoriš uslove. Kada postignete da od dinara napravite dva, više cenite svaki dinar. Mnogo više neko kad vam ga neko da.
U poslu nema opuštanja
Sem uz Grčki mix, naravno! Da zastanete i razmislite. Pa da krenete dalje.
Bio sam u situaciji da sam konačno postigao kvalitet kakav sam želeo, zatim i prodaju i naplatu, da je sve krenulo kako sam od prvog dana želeo. I tu sam se opustio. To ne znači da sam manje radio, ali jesam bio manje oprezan.
Baš taj momenat kada imate utisak da ste najzad „stali na svoje noge“, da sve ide uzlaznom putanjom neka vam bude znak da stižu novi izazovi. Zašto? Koliko vaš uspeh vidite vi, uočiće ga i drugi. Ukoliko imate dobar proizvod koji je privukao pažnju potrošača, mnogi će poželeti da ga iskopiraju i da do njega dođu s manje ulaganja, da pred vas izađu s lošijim kvaliteom, ali i nižom cenom.
Tako sam iz jedne stabilne pozicije imao osećaj da sam opet- na početku. Sve te teške situacije budile su moj sportski duh i upornost. Uz svest da nema nazad, da od tog posla zavisi sada ne samo moja porodica, već i porodice mojih radnika.
To me je motivisalo da tražim nove načine da ukažem koliko je moj proizvod drugačiji, po čemu je specifičan, zašto je za one koji ga kupuju bolje da ga nabave od mene. Na koji način ja prilazim našim zajedničkim korisnicima- vama.
Konkurencija je odlična stvar. To je zdrav proces, motiviše te, inspiriše da razmišljaš o svom kvalitetu. Sve što se dešava sa strane zapravo je poruka da ne gubiš energiju gledajući u njih, već da je baš vreme da se okreneš sebi, postigneš svoj rast. Da postigneš jednistvenost svog proizvoda.
Držati konstantan kvalitet, da taj proces ne bude komplikovan, da bude automatizovan, a opet, postići jedinstvenost svog proizvoda kako bi konkurentima bilo teško da ga iskopiraju. Sve vas to čeka dog gradite sopstveni biznis.
Nije sve u zaradi
Često i ponosno kažem da sam sve stvorio svojim rukama- i nogama. Sam sam tragao za savršenom recepturom, pravio i popravljao mašine, a kada sam napravio prvi proizvod, peške sam i autobusom išao od jednog do drugog prodavca. Uveravao ih u specifičnost Grčkog mixa, u svoju ideju.
Zato mi ni danas nije bitna prvenstveno zarada. Vodim računa i o kredibilitetu proizvoda koji sam napravio. O ljudima sa kojima i za koje radim. Odnos prema krajnjem potrošaču, odnos prema radnicima, sve su to za biznis jako bitne stavke.
Ljudi koji su rame uz rame uz vas moraju da se osećaju poštovano u svim oblicima. Zadovoljni, Da osete da rastu zajedno sa vama. Da budete svesni koliko vrede dobri ljudi, dobri radnici. Zaista, koliko i dobar proizvod kom težite.
Jedan od najlepših rezultata je kada imate zadovoljne ljude. Radnike i korisnike vaših usluga i proizvoda. Kada kroz vaš posao i vi postanete bolji čovek.